Het begon met een zilverfabriek
Er was eens een kleine fairtrade zilverfabriek in Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. We gaan even terug naar het jaar 2005. In dat jaar werkten er zo’n twintig zilversmeden in de fabriek, stuk voor stuk vakmensen die de prachtigste sieraden maakten.

Dambar, de eigenaar van de fabriek, wilde graag meer klanten voor zijn producten, zodat hij zijn zilversmeden continu van werk kon voorzien. Dat bericht bereikte Cathelijne Lania, de oprichtster van A Beautiful Story.

Van koffiemarketeer naar ondernemer.
Cathelijne was op dat moment werkzaam bij Douwe Egberts op de marketingafdeling voor koffie. Ze liep al een tijdje rond met het idee meer voor de wereld te willen doen dan aandeelhouders van een groot bedrijf rijker te maken… Dambar kende ze vanuit de tijd dat ze vrijwilligerswerk deed in Nepal. Toen dacht ze bij zichzelf ‘als ik koffie kan verkopen, moet het met sieraden toch ook lukken?’ en stapte in het vliegtuig.

Fairtrade geluksarmbandjes
Samen met de zilversmeden ging ze kijken of ze bijzondere producten kon bedenken, waarmee de zilverfabriek nieuwe markten kon betreden. Tijdens een pauze dronken ze thee uit mooie Chinese porseleinen kopjes en opeens viel het idee binnen: scherven brengen geluk! Met scherven van oude kopjes werden bijzondere armbanden gemaakt, die zowel geluk brengen aan de makers als aan degene die ze draagt. Dat was het begin van de collectie ‘Scherven brengen geluk’. Later kwamen daar nog de Lucky Buddha Bracelets bij, waarin bijzondere gelukssymbolen uit de Nepalese cultuur zijn verwerkt. Nu al een paar jaar de paradepaardjes van het bedrijf!

Vrouwen empowerment
Via de mannen van de zilverfabriek (zilversmeden is een echt mannenvak in Nepal), leerde ze ook een groepje vrouwen kennen. Ze noemden hun groep Beads for Life en hun doel was om economisch zelfstandig te worden.
A Beautiful Story begon ook hun sieraden naar Nederland te brengen en in een paar jaar groeide de groep uit naar 15 medewerksters die full-time werken. Ze maken prachtige kralencollecties en gebruiken ambachtelijke technieken, zoals haakwerk in de Twist collectie.

Van ‘tupperware tante’ naar ‘echte’ groothandel en webshop
Na het Nepal bezoek in 2005 kwam Cathelijne met een volle koffer met sieraden naar huis. Maar waar ga je deze dan verkopen? In die eerste jaren deed ze dat overal waar het maar kon.
Als storyteller reisde ze door het hele land om in huiskamers de verhalen van de producenten te vertellen. En daarna werd er natuurlijk veel gekocht. Langzamerhand kwamen daar acties met bedrijven bij.

Zo verkocht de ABN Amro via hun klantenprogramma “Bijzonder” in 2 dagen 300 geluksarmbanden met scherven. Nu vind je de sieraden op allerlei verschillende plekken, in meer dan 100 bijzondere winkels, via acties met bedrijven en natuurlijk bij ons in de winkel!

Lees meer op de site van A Beautiful Story

                        

Show sidebar
Geen producten gevonden die aan je zoekcriteria voldoen.